top of page

Perspektiv i påsketid 2021 - Jerusalem

I år tänker jag på dom kanske något annorlunda perspektiven/vinklarna i påskens berättelse. Därför tänker jag skriva ner några tankar utifrån Bibelns berättelser och mina reflektioner kring dessa. Först ut är staden Jersualem.

 

Jerusalem är nästan en person i Bibeln. Dess symbolvärde och dess position som Guds "hemvist" på jorden i Gamla Testamentet gör att Bibelns författare ofta kommer väldigt nära att göra staden till en person. Dotter Zion (Guds dotter), är ett exempel på uttryck som speglar detta och som vi finner överallt i GT, men kanske främst i profeterna.

När Jesus ser Jerusalem på väg dit från Jeriko och Betania känner han sorg och tilltalar staden med dom berömda orden "Tänk om du i dag hade förstått, också du, vad som ger dig frid! Men nu är det dolt för dina ögon." Detta handlar givetvis om hur Jesus ankomst, och föreliggande intåg på en åsna, har varit Jerusalems huvudsyfte sedan David intog staden 1000 år tidigare.

Staden är en av de äldsta i världen och har erövrats minst 44 gånger. Det var här kung Salomo byggde templet (år 957 f.Kr.) som David hade fått ritningar på av Gud. Det var här kung Ussia (783-742 f.Kr) såg Gud Fader på sin tron och eldänglarna Cheruberna i en vision. Det var här kung Hiskia (715-686 f.Kr.) och folket fick se Dödsängeln förinta Assyriens armé på 150,000 soldater. Det var i Jerusalem folket fick sina synder förlåtna av Gud varje år på "Försonings dag" när offerlammet tog/fick folkets synder på sig. Det var här folkets hopp grusades när Babylon intog staden 587 f.Kr....men det var också här hoppets tändes när folket kom tillbaka och staden återuppbyggdes (538 f.Kr.).

Jerusalem kom att bli en slags "stand-in" för Israel, för folket och nationen och det är inte konstigt att Jesus gråter över staden som så ofta hade upplevt strid och kamp, precis som folket. Han kom med fred och frid men det var inte intressant för staden/folket. Dom ville ha en kung som kunde kasta ut Romarna...men det var inte Romarna som var problemet, lika lite som det var Assyrierna eller några andra.

I vår tid handlar det mesta om att vinna över "Romarna", vare sig det är Trump eller Greta eller Netanyahu eller Sverigedemokraterna eller Putin eller Erna eller Boris eller Exxon eller H&M eller Kina eller "the Woke culture" eller Islamismen.

Problemet är att Jesus fortfarande har lösningen på ett helt annat problem, som i sin tur är lösningen på alla andra maktkamper eller whatever. Fred med Gud.

logotyp.JPG
bottom of page