top of page

Grekerna.

Idag skriver jag om perspektivet "grekerna" som det står om i Johannes 12:20. 

Vi vet nästan ingenting om dessa greker men vi vet att dom önskade att se, antagligen möta, Jesus. Av någon anledning frågar dom Filip som i sin tur går till Andreas och dom två i sin tur till Jesus. Varför Johannes väljer att inkludera dessa detaljer är intressant i sig men blir mest spekulation.

Det som händer är att Jesus svarar Filip och Andreas något helt annat, ett svar på en fråga som inte är ställd. Han börjar tala om härlighet och vetekorn som ska dö och den som hatar sitt liv ska få ett evigt liv. Det är lite "goddag, yxskaft" över det hela.

Jag tror det beror på att dom flesta Biblar har en slags överrubrik mitt i texten, något som översättarna har skrivit dit för att hjälpa en läsare...men dom är inte med i orginaltexten och här blir det lite fel. Mellan vers 26 och 27 har vi en sådan liten avskiljare som gör att vi mentalt börjar på nytt stycke. Det ska vi inte.

I vers 28 talar Gud Fader med en röst från Himlen och folkmassan som står där hör det. Några hör en röst, andra åskan och andra bara ett ljud...vilket är intressant i sig.  Jag tror "grekerna" var där och hörde detta och Jesus kommentar om att han snart ska dö och "dra alla människor till sig". Johannes kommenterar att Jesus sa detta för att visa vad för slags död han skulle dö men jag tror att det är rimligt att lägga till att Jesus understryker att han ska dra alla folk till sig, inklusive grekerna. 

Grekerna, det är vi. Israel var på denna tiden en väldigt segregerad stad. Hedningar och judar levde åtskilt och till och med templet hade en gräns för hur långt icke-judar kunde komma. Tanken var att Gud och hans frälsning var för judarna först och främst och att icke-judar kunde bli frälsta och få en relation med Gud om dom blev judar

Här säger Jesus att alla ska dras till honom. 

Det är skillnad.

Så denna tisdag i passionsveckan, tänk på det.

Genom Jesus död på korset har även vi "greker" tillgång till Gud och hans frälsning.

Det är inget vi kan ta för givet.  

logotyp.JPG
bottom of page