top of page

Getsemane.

En av världens mest kända trädgårdar...som troligen var en olivlund med en olivpress i eftersom namnet betyder "olivpress" eller "där oliver pressas". Det finns ingen speciell koppling till att oliver pressades där Jesus också var under otrolig press. Det är bara en av otaliga, men lämpliga, sammanträffanden i Bibelns historia.

För min del är stunden i Getsemane påskens allra största händelse. Det var här Jesus bestämde sig för att dö på ett kors för alla synder genom historien. Det var här Djävulens öde blev bestämt för det var här Jesus bestämde sig för att gå i kamp med honom. Det var har det blev bestämt att döden, dödsriket och graven skulle förlora.

Man brukar tänka och säga att korset eller den tomma graven är höjdpunkt och klimax på en lång frälsningshistoria, den som startade i Edens lustgård. På ett sätt är det klart att korset och den tomma graven är höjdpunkter. Det var där det hände, det som skulle för all tid förändra världen.

Dock var det i Getsemane det blev bestämt.

Det var också i Getsemane som vi ser Jesus, som själv var 100% Gud, i dialog med Fadern, som också är Gud till 100%, och att diskussionen handlade om att Jesus inte ville dö. "-Om det är möjligt, låt denna kopp/bägare gå mig förbi". 

Har liknande ord någonsin hörts tidigare eller efteråt, att den Andra Personen i Treenigheten ber den Första Personen i Treenigheten om att få slippa följa/lyda den vilja som dom givetvis hade kommit fram till gemensamt?

Jag finner det väldigt fascinerande att Jesus inte ville för det är en Gud vi kan relatera till. Förstå. Uppskatta. Tacka. Tilbe. Följa. Tro på.

Det finns en populär bild som har blivit till altartavla i många frikyrkor. Den ser ut så här:

Jag avskyr den bilden för den visar inte hur det var utan förskönar det.

Gör det lätt att smälta. Fina (vita) Jesus som ber en bön med knäppta händer.

Johannes skriver att Gud är kärlek MEN OCKSÅ att kärlek definieras som att Han sände sin son Jesus som ett soningsoffer för våra synder, vi som var fiender och syndare när han kom.

Det är därför avgörande för vår gudsbild att Gud inte tar detta med en klackspark. Tycker det

är kul att dö. Att fridfullt och med lite ljus från Himlen möta Helvetets hat och ondska.

I Getsemane vet vi att Jesus led djupa kval och var i djup ångest. Han förstår alla som bara ser mörker omkring sig. Som inte ser hur X kan vara Guds vilja. Som är helt övergiven och helt ensam.

Men han valde oss. Dig och mig, vi som likt nästan alla andra inte fattade vad han gjorde och än mindre varför. Han sa "- Låt din vilja ske, inte min" till Gud Fader fastän han inte ville. 

Skulle du eller jag göra något gott för en som mobbar vårt barn, trakasserar oss på arbetsplatsen, hånskrattar åt vårt utseende, förolämpar vår mamma, slår oss i ansiktet?

Nej, det skulle vi inte men det gjorde han. Inte för att det var kul eller kändes rätt. Han gjorde det eftersom det är så Guds kärlek fungerar. Den skapar värde där bara motsatsen till värde finns. Vi hade förstört det värde Gud gav oss när han skapade oss och Jesus dog för att visa oss det och reparera den Guds-avbilden som vi var skapade till. I varje person. I dig.

 

En helt vanlig torsdag blev det bestämt och nu sitter vi här, uttråkade och uttröttade av en pandemi, och undrar om också denna dagen ska läggas till en lång rad av oigenkännliga dagar som alla ser likadana ut.

Jo, denna dagen är annorlunda. Det var på Skärtorsdagen ditt hopp föddes och din Gudslängtan fick en danspartner som strax skulle bjuda upp. Hör du Jesus som kallar dig till dans?

0334AS5YDiFv.jpeg
logotyp.JPG
bottom of page