top of page

Fråga 17 - predikan eller kyrkkaffe?

Kort svar

Predikan först, sen kyrkkaffe.

 

 

 

 

Långt svar

I dessa tider (vad jag är trött på det uttrycket) med distansering och isolering och allt så har jag hört uttrycket att "jag tror folk längtar mest efter kyrkkaffe/att få träffa människor mer än predikningar" när det gäller kyrkornas öppnande eller inte.

Jag inser att det inte behöver handlar om en antingen/eller situation...att man kan ha båda två. Jag inser också att man kan höra predikningar på nätet men att det är omöjligt att träffas ordentligt på nätet.

Med det sagt tror jag det är viktigt att poängtera att kyrkan inte först och främst är tänkt att vara en social samlingsplats, även om det ingår. Det är omöjligt att vara kristen på egen hand, som John Wesley sa.

Det handlar om hur man förstår vad en predikan är.

En predikan är inte ett tal eller ett uppmuntrande peptalk. Den är inte heller en samling tankar, åsikter eller personliga berättelser från livet. I sådana fall kan man hoppa över det och fika vidare.

En predikan är Guds ord undersökt, forskat i, mediterat över, bett över, förklarat och lagt ut på ett sätt som ger den Heliga Ande en möjlighet att påminna oss, lära oss, överbevisa om om vår synd, rättfärdighet och dömma oss:

"Men Hjälparen, den helige Ande som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er." Johannes 14:6

"Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort ska jag sända honom till er. 
Joh 16:8  Och när han kommer ska han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom." Johannes 15:18-19

 

Sann tro kommer är att höra, ta emot och göra Guds ord. Galaterbrevet 3:2

För oss protestanter är predikan helt central. Det är därför vi (dom allra flesta kyrkor) utbildar präster i flera år. Bibeln har från sin början behövts förklaras för att kunna förstås och efterlevas (Apg 2:42). Jesus satte exemplet på vägen till Emmaus där han öppnade Gamla Testamentet så att dom modlösa männen som gick tillsammans med honom fick "brinnande hjärtan" (Lukas 24:13-35). Det var inte det att dom aldrig hade hört texterna förut. Det var den Heliga Anden som genom Jesus "predikan"/utläggning av texten som öppnade deras ögon och hjärtan till textens mening. Deras liv blev förändrat i grunden (ja, också på grund av Jesus brödbrytelse) och världen blev aldrig mer som den hade varit.

 

Alltså, predikan kommer först. Förhoppningsvis leder den till att gemenskapen och mötet med människor (kyrkkaffet) förvandlas till något "redemptive", något som leder till frälsning. 

 

Och så Jesus...

Uppenbarligen satte Jesus gemenskapen väldigt högt. Han valde ju 12 män till att vara tillsammans med honom i nästan 3 år. Det skulle man kunna kalla för ett slags "kyrkkaffe".

Samtidigt var själva poängen med denna gemenskapen att undervisa och visa dom hur livet som efterföljare/kristen fungerade. 

 

Kort sagt, det hör ihop detta med predikan och gemenskap men det är genom predikan/undervisning som gemenskapen finner sitt mål och mening. 

 

Kyrkan är inte en först och främst en trevlig social samlingsplats utan främst Guds redskap och "kropp" för att frälsa världen...vilket innebär att återskapa världen till den gemenskapen som Treenigheten har:

"Men jag ber inte bara för dem, utan också för dem som kommer att tro på mig genom deras ord.

Jag ber att de alla ska vara ett, och att de ska vara i oss liksom du, Far, är i mig och jag i dig. Då ska världen tro att du har sänt mig.

Och den härlighet som du gett mig har jag gett till dem, för att de ska vara ett liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, så att de är fullkomligt förenade till ett.

Då ska världen förstå att du har sänt mig, och att du har älskat dem så som du har älskat mig."
(Joh 17:20-23)


 

 

 

bottom of page