top of page

Fråga 23 - kan muslimer ta nattvard?

Kort svar

Nej.

Nattvarden är att ta emot Jesus som Herre och det måste betyda att en muslim, som vill vara en god muslim, inte kan det eftersom Jesus inte är Herre/Gud om man är muslim.

 

 

 

 

 

 

Långt svar

Innan jag svarar på denna frågan måste jag förklara en sak.

 

Ingen kyrka, såvitt jag vet, har en slags inspektör som står framför nattvardsbordet och kollar att alla som kommer till nattvarden passar in i ett antal kriterier. Ingen kyrka nekar nattvarden till någon på det sättet...MEN många kyrkor är väldigt klara med vad nattvarden är och innebär och på det viset visar människor som eventuellt kommer till nattvarden vad som förväntas. Det handlar om respekt och ödmjukhet att inte bara "göra som man känner" utan att man inte inser allvaret i nattvarden. Jag kan ta nattvarden i en katolsk kyrka men eftersom jag vet att dom inte accepterar mig som protestant till nattvarden gör jag inte det.

På ett sätt är denna frågan väldigt teoretisk. Hur många muslimer vill egentligen ta nattvard? Ungefär som "får en kristen gå runt Kabba stenen i Mekka på en Haij?" Hur många kristna vill det (och varför?)?

Men frågan har ställts offentligt och väckt lite debatt i Norge i det sista så jag skriver lite om den här.

Först måste vi ställa oss frågan "Vad är nattvarden?" för att sedan kunna svara på frågan om muslimer kan ta den.

a) Nattvarden är Jesus kött och blod. Metodistkyrkan tror att Jesus faktiskt är närvarande i brödet/oblaten och vinet/juicen. Andlingen men konkret närvarande.

b) Nattvarden är att ta emot Jesus som Herre, som Gud, som Han som förlåter synder, som Livet, som Han som kallar alla till Gud, Han som har skapat oss och älskar oss.

c) Nattvarden är att minnas vad Jesus gjorde men också att han ska komma tillbaka vid tidens slut som Herre över allt.

d) Ett sakrament, vilket betyder något synligt och praktiskt närvarande som genom Jesus grundfästande blir ett sätt att ta emot nåd  och kraft från Gud.

e) Nattvarden är huvudingrediensen i hur kristna växer i sin tro och förändras till likhet med Jesus (så kallad helig-görande).

(John Wesley som grundade Metodistkyrkan trodde också att nattvarden var ett frälsningsmedel, det vill säga att människor kan bli frälsta genom den. Det tror inte jag. Det är genom tro vi blir frälsta, inte nattvarden. Nattvarden är för dom som redan är frälsta, inte vem som helst. 

Jesus firade nattvarden väldigt privat den första gången och nattvarden har genom kyrkohistorien alltid varit för dom troende, dom som har valt att tro och följa Jesus.)

Kan då en muslim ta emot nattvarden?

Jag menar att det är omöjligt om ovanstående punkter är korrekta. En muslim kan aldrig ta emot Jesus som Herre, till exempel. En muslim kan heller inte bekänna att Jesus dog för hans synder eller uppstod för att ge honom liv och fortsätta vara muslim. 

En muslim tror inte på Jesus som Herre men som en profet (där Muhammed är den högste profeten). Det krockar rätt rejält med kristendomens syn på Jesus.

Kort sagt, muslimer tror inte att Jesus är Gud, vilket är hädelse inom Islam, och då funkar det inte att ta emot nattvarden eftersom det innebär att ta emot Jesus som Herre.

Nattvarden är öppen för alla som vill leva med Jesus som Herre, som älskar Han som Gud och som önskar att leva i Guds fred med sin nästa. Det är Herrens nattvard och alla som vill ta emot Jesus som Herre är välkomna att ta del i honom...i nattvarden.

Och så Jesus...

Jesus gjorde något nytt när han instiftade nattvarden och nattvarden är ett mysterium som vi aldrig fullt ut kan förstå. Men det betyder inte att vi inte kan förstå något alls. 

Han firade nattvarden med dom som var närmast honom, apostlarna. Märk att han även firade den med Judas, vilket  har något att säga oss om detta med att ta emot den på ett värdigt sätt. Satan kom in i Judas efter nattvarden och han gick ut för att förråda Jesus. Under nattvarden var han fortfarande villig att följa Jesus.

Jesus firade aldrig nattvard offentligt och det måste hjälpa oss att förstå något om dess väsen och plats. Paulus skriver om nattvarden som en inom-kyrklig handling (och hur den borde firas där). 

Att använda nattvardens innehåll om nåd eller enheten i Jesus eller Jesus närvaro är inte automatiskt att säga att vem som helst kan ta emot den. Om en person inte förstår vad nattvarden är för något, eller inte vill ta emot Jesus som Herre, så säger Paulus att det finns risker involverat med att ta den. Några hade till och med dött.

Jag tror att Jesus önskar att alla människor kom till nattvard på samma sätt som jag tror att Jesus önskar att alla människor kom till tro på Han, Han som på den sista dagen kommer att säga till en del folk "-Vik hädan, jag känner er inte".

 

Alla kommer inte in och alla kan inte eller vill inte ta emot Jesus som Herre och Gud i nattvarden. Det är väldigt tragiskt men det är ett resultat av att Jesus aldrig tvingar men alltid kallar folk till sig.

bottom of page