top of page

Fråga 24 - ska kyrkan/kristna engagera sig i tidsriktiga frågor som klimatfrågan eller flyktingfrågan?

Kort svar

Ja. Skapelsen är inte till salu eller att missbrukas. Människor på flykt är våra medmänniskor i nöd som vi måste hjälpa.

 

 

 

 

 

 

Långt svar

I en tid som 2020 och i en miljö som Skandinavien har kyrkan och kristendomen blivit omsprungna av andra rörelser och intressen. Det som engagerade unga människor tidigare, till exempel att nå alla människor med frälsning i Jesus / torgevangelisering och liknande, är utbytt mot engagemang för klimatet eller flyktingar runt Medelhavet. Det som engagerar vuxna är ungefär detsamma med mindre glöd, som vanligt är. 

I denna situationen har kyrkan, inkluderat Metodistkyrkan, på senare tid använt mer och mer av sin tid och sitt engagemang i dessa frågor. Man blir miljöfyrtorn eller man skriver upprop om att få hämta hem fler flyktingar från flyktingläger eller man håller seminarier om eko-teologi.

Ja, det är lite som att kyrkan försöker hänga med tidens trend istället för att leda den...men många skulle säga "bättre sent än aldrig" och kyrkan har fortfarande en stor roll att spela och inflytande att använda, även om det är mindre än förr. Så varför inte?

Detta nya fokusområde har ibland fått kritik för att åsidosätta andra fokusområden som traditionellt sett har varit kyrkans roll, typ evangelisering. Debatten har ibland hamnat på 1500-tals nivå, är det tro eller handling som räknas? 

Jag förstår kyrkans intresse för dessa viktiga frågor eftersom kyrkan är människor i gemenskap med Gud och Gud är intresserad av dessa frågor, och andra liknande. 

Jag skulle vilja att vi i kyrkan blev lite bättre på att förklara varför vi engagerar oss i dessa frågor. Är det för att det är populärt? Är det för att det är viktigt, och isåfall varför?

Jag tycker det är olyckligt när kyrkan abdikerar sin roll som "språkrör" och ambassadör för Gud. Vi om någon vet varför det är viktigt att ta hand om skapelsen och våra medmänniskor. 

Det är inte på grund av vanlig mänskligt sunt förnuft (alla kan se att föroreningar är dåliga eller att flyktingar behöver hjälp). 

Det är inte heller för att vi behöver något som ger mening, något konkret i tillvaron.

Det är inte heller för att vi vill ge våra barn en bättre värld eller en värld alls...eller att vi ska hjälpa andra. Världen behöver inte en kyrka för att fatta det.

Kyrkan engagerar sig för skapelsen därför att den är en gåva att förvalta från dess skapare. Lite som att vi måste lära barn att städa efter sig.

Kyrkan engagerar sig för flyktingar och andra människor i nöd därför att dom är skapade av Gud och således har ett evigt värde, oavsett deras situation eller samhällskostnad eller status.

Jag tror inte världen behöver hjälp med att fatta vad som är galet eller vad som behöver fixas...förutom en grej. Den fattar inte varför saker och ting går som dom går. Världen kan inte förstå synden, dess pris eller dess lösning. Det kan vi i kyrkan bidra med.

Ett varför. Hur klimatet eller flyktingkriser eller vad hänger ihop med "the big picture"...Gud.

Så kan vi hjälpas åt med Hur.

Och så Jesus...

Det är populärt i vissa kretsar att säga "-Jesus sa aldrig något om X så därför är det ok (eller inte)". Oftast handlar det om sexualitet och att Jesus inte sa något specifikt om det.

Punkt A, det gjorde han visst.

Punkt B, Jesus nämnde inte en mängd olika tema och ämnen men det betyder INTE att vi inte kan förstå vad Han tänkte om det. Han skrev ju liksom hela Bibeln.

Jesus sa ingenting om klimatet.

Han sa heller ingenting om flyktingar. 

Det betyder inte att vi inte har en susning om vad han tänkte eller tyckte om det. Det gäller bara att inkludera hela Bibeln, som brukligt är, och läsa lite.

Jesus är Gud och har således alltid funnits och var således med i Gamla Testamentet och i allt som står där...inklusive skapelsen. Inklusive Lagen om att ta hand om flyktingar eftersom Israeliterna själva var flyktingar en gång.

Allt blir så mycket lättare om vi:

A: tror att Jesus menade vad han faktiskt sa

B: inkluderar hela Jesus, inte bara Jesus i de 4 evangelierna.

bottom of page