top of page

Fråga 2 - är Gud allsmäktig?

Kort svar

Ja.

Exempel 1:

Det står extremt klart från Bibeln, t.ex. i 1 Mosebok 17:1 När Abram var nittionio år uppenbarade sig Herren för honom och sade: "Jag är Gud den Allsmäktige....

och i Uppenbarelseboken 1:8 Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige. 

Exempel 2:

Att Gud är allsmäktig är det enda vi säger två gånger i vår trosbekännelse.

Långt svar

Jag tror att denna fråga ofta dyker upp i mötet med hur världen ser ut och hur mycket lidande här finns. 

Teoretiskt sett är det inte svårt att tänka att Gud är allsmäktig men det känns inte så när ondskap och mörker vinner dagen.

Detta, att det inte alltid känns som om Gud är allsmäktig, tillsammans med en något diffus uppfattning av vad allsmäktig betyder tror jag ligger bakom varför många tvivlar eller i alla fall funderar över om Gud verkligen är allsmäktig.

 

Vi vet att vår förmåga att tänka klart är nedsatt när sorgen och katastrofen kommer. Vi behöver ha en tro och en teologi som hjälper oss att möta den onda dagen med en stadig sanning om Gud. 

Låt oss istället se lite närmare på Guds allsmäktighet och vad den innebär, hur han är allsmäktig. Då tror också vi kan stå stadigare i svåra och känsloladdade tider.

När vi tänker att Gud är allsmäktig så tror jag att vi ofta tänker på allt Gud kan göra, att ingenting kan hindra honom att göra det han vill. Då blir det problematiskt när tragedin inträffar och Gud liksom inte gjorde något åt den.

Men.

Det finns ett annat sätt att tänka om Guds allsmäktighet.

 

Istället för att tänka oss att Guds allsmäktighet handlar om att Han ska/kan springa omkring och "släcka bränder" på en trasig jord så tror jag det är närmare sanningen att tänka följande:

alla tragedier som någonsin har hänt och kommer att hända ryms i Guds allsmäktighet (och godhet) på ett sådant sätt att Han inte är begränsad av denna ondska men kan utnyttja den för något ännu godare/bättre. Hans makt är så stor att till och med allt som är emot Hans vilja och plan kan Han återanvända och omvända till sin goda vilja. Som det står i Romarbrevet 8:28, "Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud...". 

Alltså, utan tvekan är all tragedi Djävulens verk och inspiration men Gud är så allsmäktig att hans godhet och makt inte är begränsade av ondska eller Djävul eller en trasig skapelse utan kan inkludera allt i sig själv och vända det till Hans goda plan.

Således är Gud allsmäktig så till den grad att den inkluderar både allt som är enligt Hans plan och allt som inte är det (men således kommer att införlivas och bli det till slut). Ondska och tragedi förminskar eller hindrar honom inte.

Gud vinner till slut och slutet är gott.

Och så Jesus...

Jesus mördades på ett kors en gång.

I hela den berättelsen om hur det gick till ser vi hur människans/våra tankar om Guds allmakt sätts på prov och är i kontrast med Guds egen förståelse av makt. 

 

Peter kallade Jesus plan om Golgata fel.

Tomas var klar att gå i den uppenbara döden Jerusalem resan innebar.

Översteprästerna och Fariséerna trodde makt innebar auktoritet och position.

I Guds verklighet innebär och inkluderar Hans allmakt också nederlag och död. 

 

Jesus gav oss en glimt av hur detta fungerar när han i Getsemane gav uttryck för att han hade makt att stoppa allt med 12 legioner av änglar, ungefär så som vi tänker om makt.

Men.

Jesus visade oss att Guds allmakt måste omdefinieras till att även inkludera svaghet och förlust därför att det är i den världen vi lever och det var oss han ville hjälpa.

 

Det är bland annat därför den tomma graven är så fantastisk. Nu förstår vi att Guds allsmäktighet är så stor att den till och med kan inkludera, och vända, den mörkaste ondska till liv och ljus.

Jesus lever!

Döden, smärta, lidande och Helvete är övervunna och förnyas i Jesus.

Gud är allsmäktig!

bottom of page