top of page

Fråga 12 - hur växer man i tro?

Kort svar

Att växa i tro handlar 99% om att vilja växa och 1% om ett dagligt och medvetet övergivande till Gud.

 

 

Långt svar

Att växa i tro är lite som att försöka beskriva vad tid är. Alla vet vad tid är innan man försöker förklara vad tid egentligen är (från Augustine).

Jag tror att människor växer i tro på olika sätt men att det inte finns ett oändligt antal sätt. Jag tror också att det är mycket lättare att förstå än att göra. Innerst inne är vi osäkra på om det blir bättre än det är nu, tror jag.

 

Är det kanske därför människor/kyrkan så ofta försöker hitta på nya sätt att växa i tro? Man är osäker på om resultatet är bättre än nuläget men något måste man ju göra och  det är ju kul att vara kreativ och nytänkande, för att inte tala om tidskrävande. Den med den mest fullbokade kalendern vinner.

 

Vem vill bli ett helgon när allt kommer omkring? Är det inte bättre och mer bekvämt och nästan rättvist att vi delar våra liv med Gud så gott det går, försöker inkludera honom i det vi gör? Hur kristen kan man liksom bli och inte minst varför ska man bli mer kristen? Kommer liksom inte alla halvbra/pubertetsstadie-kristna till Himlen?

 

Så kommer då denna versen:

Sök frid med alla och helgelse, för utan helgelse kommer ingen att se Herren.

Hebréerbrevet 12:14

Vad gör man med den? Jo, man tar den på allvar och följer den. Jag tror den är skriven som ett bud, inte ett förslag, därför att vi människor behöver hjälp med att inse att vår relation med Gud inte är något vi kan slå av och på när vi känner för det...eller att det är valfritt. Den som vill leva i en relation med Gud måste inse att den är på allvar...och så allt eftersom inser man också att den också är god.

Helgelse är ett ord som betyder "helighet", alltså det som Gud är och även har. Det påminner om kärlek, något han också är och har (fråga mig inte hur) och är något som, för att använda ett mer samtida ord, smittar allt som Gud kommer i kontakt med.

Det betyder att den som vill växa i tro måste också komma i kontakt med Gud, och som jag sa tidigare så finns det olika men inte ett oändligt antal sätt att göra det på. 

Det första är att man faktiskt är en kristen eftersom det innebär att Gud redan har kommit i kontakt med oss, genom sin Ande som Jesus sa skulle komma att bo i oss. 

Det andra är att man inser att det både är nödvändigt och viktigt att växa i tro/sin relation med Gud.

Det tredje är att man medvetet väljer att växa i sin tro/relation med Gud.

 

Det fjärde är att man hittar det sätt som fungerar bäst. Här är några olika sätt man fördjupar relationen med Gud:

- Läser Bibeln med intresse, nyfikenhet och mening.

- Ber som om Gud fanns.

- Hjälper andra människor för Jesus skull

- Förväntar dig Guds närvaro i din dag

- Studerar Bibeln på allvar

- Sjunger och lyssnar på lovsånger du tycker om

- Samtalar med andra om din tro och om Gud

- Behandlar Gud som om han vore en vän

- Försöker att hitta goda svar på frågan ""- Vem är Gud för mig?"

- Försöker hjälpa andra att hitta Gud

 

Och så Jesus...

Jag tror jag kan sammanfatta Jesus tankar om detta med en enda vers:

Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig. Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, så bär han rik frukt. Utan mig kan ni ingenting göra. Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och vissnar. Sådana grenar samlar man ihop och kastar i elden, och de bränns upp. Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det.
(Joh 15:4-7)

 

bottom of page