top of page

Fråga 4 - vad är synd?

Kort svar

Allt man aktivt gör, tänker och/eller säger som går emot Guds uppenbarade vilja/Lag, eller att välja att inte göra/säga/tänka det som Guds lag påbjuder.

1 John 3:4 

Den som ägnar sig åt synd bryter mot lagen, för synd är brott mot lagen.

Gal 5:19-21

Köttets gärningar är uppenbara: sexuell omoral, orenhet, orgier, avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror, illvilja, fylleri, vilda fester och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så ska inte ärva Guds rike.

 

Långt svar

Personligen tror jag att detta är den viktigaste frågan av alla för vår tid. Tidigare tidsåldrar har haft detta som en självklarhet, att människan hade ett problem, en dragning till det onda, och att livet handlade om hur man skulle hantera denna dragning. Hur skulle man blidka dom inre demonerna och yttre gudarna?

I våra tider handlar det kanske mest om hur man  istället skulle utbilda bort den eller försöka förbättra sig själv?

 

Nu är frågan om synd därför inte aktuell längre och det är ytterst få människor jag har mött som känner en nöd för sin synd och den situation synden har skapat. 

Nu ska man predika Guds kärlek istället, vilket är ironiskt eftersom Guds kärlek, enligt Bibeln (1 Johannes 4:10), definieras på korset där Jesus dog för människors

...wait for it...

synder. 

Vad är då synd?

Skulle jag ställa frågan till 100 personer skulle jag antagligen få svar som hade något med sex att göra (och antagligen om homosexualitet). Detta är en ytlig förståelse av synd och en speciellt allvarlig ytlighet eftersom den skapar en illusion av att något av det bästa vi människor vet (sex) är något som Gud är generellt emot...vilket är fel. Dock...

Många är helt osäkra på vad synd är även om man känner till att ordet "synd" handlar om att missa målet. 

Osäkerheten beror ofta på att man tänker att kyrkan och kristna har haft olika tolkningar av vad detta innebär genom tiderna. Ett exempel: 

En gång spelade några ungdomar kort bak i kyrkan vid ljudbordet innan en gudstjänst. En äldre kvinna kom in och såg detta och fick en rejäl shock. Detta var ju helgerån!

Denna "löpande linjal", eller själv-förflyttande gräns, har gjort att många liksom tänker att man kan slappna av och lätta på reglerna och etiken och moralen redan nu för om en stund så har dagens situation ändrat sig och det som var förbjudet nu blir tillåtet imorgon. Superman pastorn Adam Hamilton i USA sa så när han kom till Göteborg på en konferens: "Don't worry about this issue. It will have solved itself when the next generation has grown up and come to power. They will change it for us". 

Synd skulle med andra ord alltså inte vara något fast och universiellt utan istället något som är relativt till vilket år det är. 

Ursäkta mig men det är korkat. Skulle mord bli "ok" bara för att några personer växte upp och tog en votering?

 

Den som har följt med så här långt har kanske märkt att jag ännu inte har svarat på frågan...det är med vilje. Det finns så mycket teologisk skräp i vägen innan vi kan komma till svaret på denna frågan...men vi närmar oss.

För det första, synd är alla människors "default" setting. Vårt utgångsläge. Alla är syndare och syndar. Det är två olika saker, by the way.

Detta borde innebära, bland annat, den befriande tanken att du inte är värre eller bättre än någon annan. Om påven har en biktperson kanske vi också kan erkänna att vi är syndare...

(Romarbrev 3:23, Psalm 51, 1 John 1:8-10)

För det andra, man kan inte synda utan att veta om det. Man kan inte synda mot Gud om man inte känner tilll Guds Lag. Nu är det ju också så att alla människor har Guds lag i sitt inre, typ samvetet, och därför inte har en ursäkt att man inte visste. 

(Romarbrev 1)

För det tredje, synd är ett aktivt val. Man måste välja synd för att synda. Synd händer liksom inte bara av sig självt.

Jakob 1:13 

Ingen som blir frestad ska säga: "Det är Gud som frestar mig." Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon. 
Var och en som frestas dras och lockas av sitt eget begär. När sedan begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död. 

1John 2:15-16

Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. 
Allt som är i världen – köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda – det kommer inte från Fadern utan från världen. 

För det fjärde, synd leder till död och en evighet utan Gud efter döden, a.k.a. Helvetet.

(Nu har vi kommit in på Helvetet också, vilket gör detta svaret ännu mer "ur tiden", men väl är väl det. Sanningen som Gud har uppenbarat för sin kyrka är alltid "ur tiden" men alltid aktuell. Kyrkan har aldrig slutat predika om detta och det med god anledning. Helvetet har liksom inte försvunnit bara för att man inte tycker om det.)

 

Rom 6:18-23

Nu är ni befriade från synden och slavar hos rättfärdigheten...
...När ni var slavar under synden var ni fria från rättfärdigheten. 
Men vad fick ni då för frukt? Sådant som ni nu skäms över, eftersom det slutar i döden. 
Men nu när ni är befriade från synden och slavar hos Gud, får ni helgelse som frukt och till slut evigt liv. 
Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre. 

 

Upp. 20:11-15

Och jag såg en stor vit tron och honom som satt på den. För hans ansikte flydde jord och himmel, och det fanns ingen plats för dem. Och jag såg de döda, stora och små, stå inför tronen. Och böcker öppnades, och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter sina gärningar, efter det som stod skrivet i böckerna. Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar. Och döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön...

...21:8  Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna och de sexuellt omoraliska, ockultisterna, avgudadyrkarna och alla lögnare, de ska få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden."

För det femte, synd handlar uppenbarligen om moral och etik, vad man skall och inte skall göra/tänka/säga MEN kanske främst om man verkligen älskar och tror på och följer Gud och älskar sin nästa som sig själv. 

Jag tror det hör ihop (och att det måste höra ihop) att Bibelns moral och etik, tolkad genom den historiska kyrkan, är definitionen på att och hur man älskar Gud och sin nästa som sig själv...och således också dess motsats/synd.

För det sjätte och sista, synd handlar alltid i grunden om att vilja sin egen vilja istället för Guds vilja, sin egen lag istället för Guds lag, sin egen moral istället för Guds..

Till eftertanke:

Ju mer och bättre och djupare vi förstår syndens allvar och mörker och makt, desto mer förstår vi Guds nåd och kärlek.

 

Liksom de många stod som syndare genom en enda människas olydnad, så ska också de många stå som rättfärdiga genom den endes lydnad. 
Dessutom kom lagen in för att fallet skulle bli större. Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer. 

Romarbrev 5:19-20

Och så Jesus...

Jag tror att det bästa vi kan göra för att förstå synd utifrån Jesus perspektiv är att meditera över påskens händelser, speciellt Getsemane och Golgata.

Där möts allt, Guds kärlek och mänsklighetens synd i en kataklysmisk och kosmisk katastrof. 

Där möter vi också en tom grav.

 

Tänk djupt om påsken.

 

bottom of page